Slovenská republikaŽilinský krajTuriec

Z Vrútok až na Martinské hole

Juraj Falat
Stiahnuť GPX
Upozornenie: GPS dáta je potrebné upraviť pre Váš prístroj a cyklotrasu odporúčame pred jazdou priamo v prístroji skontrolovať.

Ťažká trasa vás dovedie z Vrútok až na Matinské hole, presnejšie k vysielaču na vrchole Krížavy (1451 m). Výstup nepatrí k najjednoduchším, no určite sa oplatí ho kvôli neuveriteľným výhľadom absolvovať.

Začínate vo Vrútkach pred autokempom Turiec. Na ypsilónke sa dáte vľavo a po asfaltke budete pokračovať stále v priamom smere. Trasa je dobre značená „céčkami“ – nezablúdite.

Následne budete pri zákazovej tabuli (pre autá) odbočovať prudko doprava. Cesta už bude asfaltku pripomínať len miestami – jedná sa skôr o lesnú cestu, ktorá bola kedysi vybetónovaná.

Táto cesta (oficiálna cyklotrasa č. 2420) sa na dlhšiu dobu stane vaššou jedinou spoločníčkou. Cesta hore patrí do kategórie nekonečných, miestacmi kritických výšľapov a vás čakajú kilometre takejto maratónskej zábavy. Rozhodne vám odporúčame sa na tento úsek psychicky pripraviť.

Jediné miesto, kde by ste mohli nesprávne odbočiť je križovatka cist Pod kalužnou vo výške približne 1100 metrov. Netreba sa obávať, pôjdete doprava, stále smerom do kopca.

Po chvíli trápenia sa konečne ocitnete na Martinských holiach. Doprajte si dlhšiu prestávku, urobte pekné fotky a vydajte sa doprava akoby smerom nad chaty po žltej, resp. modrej turistickej značke.

Vyšliapete ešte zopár zákrut a ocitente sa pod obrovským vysielačom. Za ním sa napojte na červenú turistickú značku – tá vás dovedie až k vrcholu Krížavy, z ktorej sa vám naskytne prekrásny výhľad smerom na Vrútky, Martin, Sučany, Turany a samozrejme Váh.

Pri ceste naspäť odporúčame odbočiť z trasy a vybehnúť aj na neďaleký vrchol Veľkej lúky (1471 m), z ktorej si zase vychutnáte výhľad na celú Rajeckú dolinu a Strážovské vrchy – vyplatí sa to.

Výhodou trás s radikálnymi výšľapmi je to, že po dosiahnutí najvyššieho bodu trasy viete, že pri ceste späť budete už iba klesať. Vracať sa budete rovnakou cestou akou ste vyšli hore, tentokrát však „Pod Kalužnou“ odbočíte na zvážnicu a chodník, ktorý kopíruje žltú turistickú značku.

Klesať budete cez Hodinovku, chatovú oblasť Osikové až budete mať po ľavej ruke hotel Grandis. Za ním odbočíte doľava na cyklotrasu č. 8423. Čakaá vás príjemná cesta po vrstevnici, ktorá vás dovedie až k odbočke, ktorou ste vyšli na Martinské hole.

Potom sa už pustíte len priamo do dolu k autokempu Turiec – štartu a zároveň cieľu vášho výletu.

Všetky fotografie boli odfotené fotoaparátmi Canon EOS SDS a Canon EOS SDS R.