Rakúsko

Mostviertel: Cyklocesta Muštových barónov

Juraj Falat
Stiahnuť GPX
Upozornenie: GPS dáta je potrebné upraviť pre Váš prístroj a cyklotrasu odporúčame pred jazdou priamo v prístroji skontrolovať.

Mostviertel je územie v Dolnom Rakúsku, v ktorom majú hrušky výsostné postavenie a ich spracovanie dlhoročnú rodinnú tradíciu. Vydajte sa s nami na cyklistickú trasu lemovanú alejami muštových hrušiek a spoznajte zaujímavosti v regióne Muštových barónov.

Trasa začína na severe pri múzeu s obchodíkom a kaviarňou

MostBirnHaus v mestečku Ardagger Stift a pokračuje na juh medzi obce Euratsfeld a Neuhofen. Vďaka nádhernému výhľadu na historickú krajinnú oblast Mühlviertel na jednej strane, vrch Ötscher

a Alpy na druhej strane ponúka táto cyklistická trasa neuveriteľný zážitok. Cesta vedie kopcovitou krajinou po prevažne asfaltovom
povrchu s minimálnou premávkou a je veľmi dobre a prehľadne označená fialovou farbou s obrázkom klobúka muštového baróna.

Po príjazde do cieľa vás srdečne privítajú muštoví baróni, ktorí sa upísali udržiavaniu a rozvíjaniu muštovej kultúry. Ponúkajú chutné výrobky z ovocia a pozývajú na ochutnávku muštu a kulinárske špeciality. Napriek tomu, že je trasa prehľadne značená, sme si pre vás dovolili napísať sprievodcu s jej podrobným popisom, ktorý sme rozdelili na tri úseky. Takto určite nezablúdite.

Z Ardagger Stiftu do Euratsfeldu

Výbežok Východných Álp tiahnuci sa od údolia Donautal sa dostáva vďaka cyklotrasám v tomto regióne čoraz viac do pozornosti.

Po prvom výstupe vás upúta výhľad na vrch Ötscher, potom nasleduje jazda z kopca do údolia obce Ybbs, druhý, avšak výrazne

kratší výstup do Euratsfeldu. Tam začína pravé stúpanie a kopce. Ďalšie úseky cesty Muštových barónov sú už prevažne bez väčšieho stúpania. Na tento výlet sú ideálne cestné alebo crossové bicykle s rýchlejšími užšími plášťami.

Na rázcestí v Andragger zahnite doprava na výjazd z centra v smere Amstetten, hore do kopca popri Stifte a pokračujte po ceste do Ortschaft Hauersdorfu, cez potok do obce Viehdorf, kde je úžasný výhľad na hornatú krajinu s lesmi, lúkami a poľami a nekonečné

aleje muštových hrušiek. Vo Viehdorfe na kruhovom objazde odbočte do stredu mesta, na ceste popri kostole sa držte naľavo a vedľa

hostinca zamierte na výjazd z obce až sa dostanete na objazd.

Na ďalšom rázcestí odbočte doprava – v obci Schiltdorf, 100 metrov za Tempo-50-zónou odbočte doprava na Güterweg Sippenberg. Pri jasnom počasí je odtiaľ nádherný výhľad na vrch Ötscher a Východné Alpy. V obci Sippenberg, približne

po 500 m, sa dostanete na čiastočne spevnenú cestu, ktorá vedie dolu kopcom cez lúku a les, po výjazde z lesa zahnite vpravo, nasleduje

rovný úsek a potom výstup z údolia do obce Obernhof, klasickej sedliackej mostviertelskej dedinky a opäť do údolia, prejazdom cez

diaľnicu.

Tu si užite pekný výhľad na zámok Seisenegg v idylickej krajine a pokračujte najskôr v smere na Amstetten. Na prvej

križovatke odbočte na obec Seisenegg priamo v smere Hart a cez železničný podjazd sa dostanete na špirálovitú hlavnú cestu. Po

prejdení asi 50-tich metrov cez frekventovanú cestu „Bundesstraße 1″ zabočte doľava na začiatok obce Matzendorf, pokračujte vpravo.

Na križovatke na konci obce choďte rovno a v Leutzmannsdorfe zabočte ostro doprava, na T-križovatke choďte doľava a prejdite

ponad rieku Ybbs a cez ďalší most, ďalej pokračujte doľava na smer Ferschnitz, potom na pravú odbočku vedúcu medzi riekou Ybbs

a mlynským potokom, kde je najkrajší úsek vôbec.

Pri mlyne zabočte doprava, tu začína ťažký výstup do Oberumbergu, kde nasleduje

rovný úsek do škôlky s muštovými hruškami. Na priečnej ceste zabočte doľava, na ďalšej vidlicovej križovatke pokračujte v smere

Senftenegg a pri muštárni Zeilinger zabočte doprava a ďalej pokračujte na Obergafring, kde nasleduje „stupák“ do Euratsfeldu.

Z Euratsfeldu do Mauer-Öhlingu

Prvá polovica tejto etapy leží na úpätí Východných Álp a ponúka očarujúce výhľady. Druhá polovica vedie cez niekoľko sedliackych
dedín, popri rieke Ybbs okolo Ulmerfeldu a Mauer-Öhlingu. Na rázcestí v Euratsfeld zabočte doľava na smer Neuhofen, na prvej rozdvojke za obcou sa držte vpravo a pokračujte po označenej

ceste Ostarrichiweg, kde sú pekné horské svahy s lesnými úsekmi, ktoré sa striedajú so škôlkami na pestovanie muštových hrušiek.

Cesta pokračuje ponad niekoľko naprieč tečúcich potokov s krátkymi úsekmi cez údolie, stúpajúc na západ k obci Stelzberg, a tesne pri

muštových hruškách na vrchole v Panhalme pokračujte rovno. Tu sa nachádza neobyčajný strom muštovej hrušky s ohnutým kmeňom

a úžasné výhľady na pahorky Východných Álp.

Ďalej smerom do údolia, na ďalšom rázcestí pokračujte cez nadjazd ponad potok,

zahnite vpravo a pred muštárňou pri ceste Kothmühle zabočte ostro doprava, nasleduje krátke stúpanie, potom klesanie a potom

opäť stúpanie do obce Trautmannsberg.Tu pokračujte rovno do Prebersdorfu, kde je kamenná socha a Námestie zabudnutého

národa. Naľavo od pamätníka pokračujte rovno do Neuhofenu.

Na hlavnej ceste choďte rovno, na ďalšom rázcestí odbočte doprava

v smere Ulmerfeld. Na ďalšej križovatke odbočte doprava, potom po 250 metroch odbočte doľava a pokračujte pozdĺž označenej
cesty Milleniumsweg.V Hömbachu zabočte doľava a pri najbližšej možnosti odbočte doprava na asfaltovú cestu v smere Winklarn,

kde približne po 600 metroch zahnite na vedľajšiu cestu v smere Tanngraben.

Na nasledujúcom rázcestí odbočte doľava na

Ulmerfeld a pokračujte cez obec po ceste č. 123 a na výjazde prejdite krížom na Bundestraße 121. Pri budove Ostarrichickej kliniky zabočte doľava a pokračujte cez podjazd pod diaľnicou do centra Mauer a ďalej do Öhlingu.

Z Mauer- Öhlingu do Ardagger-Stiftu

Záverečná etapa opäť ponúka nádherné výhľady na krajinu muštových barónov. Výhľad na hornatý svet Mostviertlu, na

juhu lemovaný výbežkami Východných Álp, či výhľady na k Dunaju sa zvažujúce svahy a vrchy. Prvá polovica cesty je náročnejšia a dá zabrať vašim lýtkam. Odmenou za túto námahu vám nebude len nasledovná jazda v údolí, ale aj krásna scenéria tvorená rozličnými odrodami muštových hrušiek.

V centre obce Öhling zabočte doprava na ulicu Amstettner a tu zabočte doľava na kruhový objazd. Pokračujte na ulicu v smere B1, pred koncom obce zabočte doľava na obec Hörsdorf a pri pamätnej tabuli zabočte doľava. Tu nasleduje úsek stúpania do obce Flachsberg, kde sa vám na vrchole naskytne za pekného počasia nádherný výhľad na Východné Alpy.

Pokračujte do obce Flachsberg, prejdite rovno cez cestu B1 a odbočte doľava pri neprehliadnuteľnej firemnej budove a pokračujte cez podjazd pod diaľnicu. Nasleduje krátke strmé klesanie, ktoré končí na rázcestí pred Oberzeillernom.

Aj tu cestu lemujú mladé stromčeky muštových hrušiek. Prídete do obce Zeillern, kde na konci zabočte doľava v smere Empfing. Tu cesta križuje na viacerých miestach potok Zeitelbach. Je to idylický úsek – potok lemuje lesný mladý porast, stromy muštových hrušiek, polia za statkami a lesné cestičky.

V obci Empfing na rázcestí zabočte doprava, nasleduje ťažké stúpanie do Stephanshart. Tu, pred budovou školy postavenej v modernom štýle, odbočte doprava a po 30-tich metroch odbočte doľava

na Pfaffenberg a pokračujte doľava do údolia a ďalej po moste do centra obce Ardagger Stift.